Laivo „kaustymas“ ir burių siuvimas

Prie nacionalinei ekspedicijai statomo vytinės tipo upių laivo „Vytautas Didysis“ baigiamųjų darbų stojo jo projektuotojas Simas Knapkis, kalvis Valdas Jurkšatis ir jų pagalbininkas jau devintokas Uosis Knapkis. Čia net ir savaitgalį verda darbas, nes laivas turi būti pabaigtas statyti birželio 21 dienai. Numatoma, kad tuomet jis bus užkeltas ant automobilio platformos ir sausumos keliais iš Rusnės pradės kelionę į Lenkijos miestą Lomžą. Nuo čia Narevos upe ir prasidės trečioji nacionalinė ekspedicija Lenkijos upėmis.      

Tačiau tai dar bus, o tuo pat metu, kai vyrai stiprino – „kaustė“ – „Skatulės“ įmonės kieme esantį laivą, S.Knapkio namuose, tiksliau garaže, buvo siuvamos jam burės. Jas tvirtomis rankomis, į pagalbą kartais pasiimdama ir reples, siuvo jo uošvienė Birutė Kromelienė.

Birutė Kromelienė šiame savo darbe naudoja ir reples.

Birutė Kromelienė šiame savo darbe naudoja ir reples.

Ji profesionali rūbų siuvėja. O kažkada viskas prasidėjo nuo pirmo Simo statomo laivo – žentas prisiprašė, kad ji pasiūtų bures. Nuo tol jos rankų darytomis burėmis vėjo stumiami laivai plaukioja ne tik čia, Rusnėje ar Kuršių mariose, bet ir kitose Lietuvos vietose.

Birutė sakė, kad gavusi burės brėžinį ir išmatavimus pagal juos ir siuva. Ir jei prieš keletą metų burei dar reikėjo kokių pataisymų, tai dabar viskas aišku – ranka „atmušta“. Dabar, jei kas Birutės prisiprašo, kad pasiūtų, tai aiškinti, kaip daryti jai nebereikia – tik išmatavimų ir brėžinių ji paprašo.

Ekspedicijos laivui „Vytautas Didysis“ burės siuvamos iš storokos medvilninės medžiagos. Ji specialiai impregnuota, kad ne taip greitai sugertų drėgmę, nuo ko sukiužusi kabėtų ant stiebo. Tokia burė ilgiau laiko savo formą net ir sušlapusi. Seniau ji siūdavo iš lininis audinio – dar geresnė medžiaga burėms. Bet dabar tokio nebeaudžia. Tačiau, prisimena B.Kromelienė, jo medžiaga būdavo sunki, dėl to ir siūti buvo sunku, ir laive tokią burę valdyti nėra lengva.

Šiaip bures siūti – nėra paprastas užsiėmimas. Medžiaga, nors ir stora, įgudusioms rankoms pasiduoda. Sunkiau kai reikia prisiūti ar įsiūti burės krašte lanksčią ir stiprią sizalio virvę. Ji aštri, tad gerokai nutrina rankas – jos tampa aštrios. Siuvimui tuomet ne tik adata, bet ir replės reikalingos.

Naujajam laivui reikia pasiūti tris bures: dvejas 6,5 aukščio ir 4 metrų pločio ir vieną didesnę – 8,5 ir 4 m. Lankymosi šiuose namuose šeštadienį didieji darbai prie burių jau buvo baigti. Reikės dar prisiūti įvairaus ilgio medžiagos raištelius burių surifavimui – tvarkingam burių lankstymui nuleidžiant ją nuo stiebo. O taip pat metalines kilpas burių valdymo virvėms pritvirtinti.

O tuo metu S.Knapkis su kalviu V.Jurkšaičiu ir pagalbininku Uosiu Knapkiu tvirtino naująjį laivą apkaustais. Reikėjo ne tik šonines lentas apjuosti metalu, bet ir įvairias virvių kilpas, laivo priekio apsaugas prikalti. Kone visi šie darbai buvo daromi „karštuoju būdu“ – įkaitintas iki raudonumo metalas buvo įkalamas į laivą, taip jis tiesiog įsidegindavo į savo vietą. Tai kruopštus darbas, kuriam reikėjo ne tik kalvio, bet ir pagalbininkų rankų. Nors vyrai prie laivo ir spėriai darbavosi, tačiau pasirodė, kad padėjėjų galėtų būti ir daugiau. Juo labiau, kad jau visai nebetoli turėtų būti ir pati kelionė. O prieš ją laivas dar turėtų būtų išbandytas čia pat esančioje Pakalnės upėje.

Ankstesni pasakojimai:
Nacionalinė ekspedicija prasideda Rusnėje
Nacionalinė ekspedicija prasideda Rusnėje. 2 dalis
Ekspedicijos laivas jau turi pirmą borto lentą
Paskutinės ekspedicijos laivo borto lentos ir špangautai
Atėjo laikas laivo rėjai
Ekspedicijos laivas: atėjo eilė falšbortams
Laivas pastatytas – liko jį tik „aprengti“
Jau žinomas trečiosios ekspedicijos laivo pavadinimas

2 Comments on "Laivo „kaustymas“ ir burių siuvimas"

  1. Naglis | 2017-06-13 at 16:33 |

    Darbas meistrą giria!

  2. Koks didelis laivas – tiesiog namas! Tinkamas pavadinimas „Vytautas Didysis“.

Leave a comment

Your email address will not be published.


*