Rusnėje, nestandartinių medžio gaminių įmonėje „Skatulė“, trečiajai nacionalinei ekspedicijai statomo laivo medinės dalies darbai visai priartėjo prie pabaigos. Kad jis būtų tvirtas ir stabilus, reikia dar padirbėti ir kalviui – laivas turi būti apkaustytas. Kol buvo dirbama medžio dirbtuvėse, jį jau apsimatavo šilutiškis kalvis Valdas Jurkšaitis. Dabar savo namuose įrengtoje kalvėje jis gamina geležinius ruošinius, kuriais medinis laivas netrukus ir bus sutvirtintas. Vienas iš artimiausių jo darbų – laivo pavadinimo ženklinimas medinio laivo šonuose. Taip visai netikėtai pavyko sužinoti jo pavadinimą – „Vytautas Didysis“.
V.Jurkšaitis sakė, kad pagal drauge su šio laivo projekto vadovu rusniškiu Simu Knapkiu aptartą planą, laivas turi būti pakaustytas iki birželio 10 dienos. Laiko pakankamai, todėl neskubant, kol rusniškis Viktoras Spiridonas Belokopytovas užbaiginėja statyti medinę laivo dalį, galima nusikalti metalinius ruošinius. Toliau – kitas etapas: visa tai turės būti prie jo pritvirtinta.
Vakar buvo gaminami laivo stiebo atotampų apkaustai, kurie tvirtinsis prie špangautų. Prie jų rišis virvės, kurios laikys stiebą. Tokių atotampų iš viso bus šešios.
Taip pat jau pradėti kalti ir šliūžių apkaustai. Šliūžė – burvaltės eigos stabilumui užtikrinti prie abiejų borto šonų pritvirtintos nuleidžiamos į vandenį medinės laivo dalys, kurios tarnauja kaip švertas. Vienas tos šliūžės apkaustas šiam laivui turi būti 65, o kitas – 1 metro ir 30 centimetrų ilgio. Vėliau jie bus riečiami vietoje pagal šliūžę. Dar reikės pagaminti kištuką ir grandinę, kuri prakišta pro šliūže, tvirtinsis prie skersinės špangautų sijos, vadinamos bemsu.
Laukia dar stiebo viršaus apkaustas, vėtrungės kotas. Tai smulkmenos, nes priekyje – stiebo skląsčio konstrukcija. Laive bus du vadinamieji „bernaičiai“, prie kurio ir tvirtinasi stiebas. Jis bus atkenkiamas ir turės ašį. Kur jis atsilenkia – apačioje ir reikės padaryti tą skląstį. Tad laukia dar vienas važiavimas į Rusnę, nes jo vieta paaiškės tik pastačius stiebą į vietą.
Dar reikia pagaminti inkarą. Kiekvienas laivas turi tik jam skirtą inkarą, nes jo dydis ir svoris išskaičiuojamas pagal tam tikrą jo pločio vietą. Šio laivo inkaras bus metro ir 5 centimetrų aukščio. Pagal šį matmenį išsiskaičiuojamos visos kitos apimtys. Ne veltui ant inkaro iškalamas laivo pavadinimas, gamybos metai, nes jis visados skirtas konkrečiam laivui.
Kalbantis su kalviu apie tolimesnius darbus, netikėtai ir pavyko sužinoti jau bebaigiamo statyti trečiosios nacionalinės ekspedicijos laivo pavadinimą – Vytautas Didysis. Pasirodo, V.Jurkšaitis dar turės nukalti šrifto raides, kuriomis, įkaitinus jas iki raudonumo, jo vardas bus išdegtas laivo šonuose. Jis sakė, kad kurį laiką buvo dvejojamą: laivą pavadinti Didžiojo Lietuvos kunigaikščio, ar ekspedicijos pradžios – Nemuno – vardu. Nusvėrė valdovas.
Kalviškų įrankių reikės ir nuvažiavus į Rusnę kaustyti laivo. Visos iš anksto pagamintos metalinės dalys prie laivo bus pritvirtinamos karštuoju būdu – jos bus įkaitinamos, įdeginamos bei sutvirtinamos įkalant jas reikiamoje vietoje. Taip rasis tik tai vietai pritaikyta unikali dalis. Tam taip pat reikia įgūdžių, sakė Valdas, nes kiekvienas medis skirtingai reaguoja į karštą metalą. O čia ir pušis, ir ąžuolas. Pastarasis stabilesnis ir galima tvirčiau plaktuku užsimoti, skirtingai nuo pušinės lentos: o su ja darbas subtilesnis.
Tačiau visa tai bus dar priešakyje. Mūsų pašnekovas V.Jurkšaitis – patyręs meistras, sutvirtinęs ne vieną pagal senuosius brėžinius šiuolaikinių meistrų pagamintą senąjį medinį laivą. Todėl tai jam įprastas ir kone kasdienis darbas. Plačiau apie jį galima paskaityti čia.
Ankstesni pasakojimai:
Nacionalinė ekspedicija prasideda Rusnėje
Nacionalinė ekspedicija prasideda Rusnėje. 2 dalis
Ekspedicijos laivas jau turi pirmą borto lentą
Paskutinės ekspedicijos laivo borto lentos ir špangautai
Atėjo laikas laivo rėjai
Ekspedicijos laivas: atėjo eilė falšbortams
Laivas pastatytas – liko jį tik „aprengti“
Be the first to comment on "Jau žinomas trečiosios ekspedicijos laivo pavadinimas"