Ekspedicijos laivas jau turi pirmą borto lentą  

DSC08812

Darbai Rusnėje, „Skatulės“ bendrovėje, statant Nacionalinei ekspedicijai skirtą laivą, eina kaip iš pypkės. Kol kas dar be vardo būsimas vytinės tipo medinis laivas jau turi ne tik dugną, bet ir prie jo jau pritvirtintą pirmą borto lentų eilę.   

DSC08752

Laivo statytojai: iš kairės: R.Kasiliauskas, V.S.Belokopytovas ir S.Jonikaitis.

Trečiadienį prie laivo triūsė trise: mūsų jau minėtas ilgametis medinių laivų meistras Viktoras Spiridonas Belokopytovas, Stasys Jonikaitis bei Ričardas Kasiliauskas. Svečiavimosi metu meistras kaip tik baigė skaičiuoti ir galutinai nusprendė, kad šis laivas turės trylika špangautų (laivo šonus tvirtinančių dalių). Šiaip jų galėtų būti ir vienais mažiau, tačiau atsižvelgiant į planuojamą tolimą ekspediciją, laivas papildomai stiprinamas. Paskutiniai laivagalyje bus įdėti taip, kad geriau sutvirtintų dugną, prie kurio vėliau bus sumontuotas variklis. Jo gali prireikti plaukiant ekspedicijoje Lenkijos Narevo ar Vyslos upėmis.

DSC08687

Borto lentų lenkimo įtaisas.

Kol vyko šie skaičiavimai, lauke buvo kaitinamos dar dvi borto lentos. Jau buvo rašyta, kad keturių centimetrų storio lentas būtina tinkamu kampu išlenkti pagal būtiną laivo bortams išvirtimą. Viktoras sakė, kad jis kaitina ir lenkia taip, kaip jį išmokė senieji Rusnės laivų statytojai. Tai nėra labai ilgas procesas – lentai suformuoti pakanka vienos darbo dienos. Vieną jos pusę – po lentomis kūrenama atvira ugnis, kurios tinkamas karštis reguliuojamas ją kiek gesinant ar įpučiant, o kitą pusę – lenta vėsta – „miršta“. Paklaustas, kaip žino, kad jau pasiekta reikiamas paruošimo lygis, Viktoras sakė, kad išoriškai matosi pagal iš jos išbėgusius sakus. O šiaip jau pačiupinėjęs ranka jaučia. Jis taip pat sakė, kad kiekvieną lentą būtina atidžiai matuoti kaitinant, nes kylant bortu aukštyn, lentų išvirtimo (išlenkimo) kampai skiriasi.

Lauke ant ugnies buvo formuojamos paskutinės dvi būsimo borto lentos, nes kitos dvi jau buvo parengtos – išlenktos reikiama forma – ir laukė savo eilės. Netrukus jos bus prikeliamos prie jau esamų pirmųjų pritvirtintų borto lentų. Reikės matuoti ir pagal tai tinkamai nupjauti bei, kaip senoviškai sakė Viktoras, prikrabuoti, kas reikštų maždaug tai, ką vadintumėm priobliuoti. Lentos apatinė dalis turės būti tinkamai ir atidžiai prikrabuota prie apatinės, o viršutinė – po jos taikomai kitai, virš jos būsimai. Iš viso turės būti keturios eilės borto lentų. O bendras, suplanuoto borto aukštis bus vienas metras dešimties centimetrų. Šį laivą suprojektavo rusniškis Simas Knapkis, kuris yra pastatęs ne vieną senąjį Kuršių marių vandenimis bei po Nemuną bei jo deltą plaukiojusį senovinį laivą.

DSC08792

Pačių meistrų pasigamintas spaustuvas.

Viena lenta, priminsime, gali sverti apie 50 kilogramų. Tad visam šiam matavimo procesui reikės ne tik pasikviesti papildomai žmonių, bet ir tinkamai pačių pasidarytais spaustuvais prisispausti prie esamo borto. Toliau, viską prikrabavus, dvi vieno šono borto lentas reikės sujungti tarpusavyje ir prikalti prie laivo ragų bei apatinės lentos. Teoriškai – tai lyg ir paprasta. Tačiau matant visus dydžius, svorius bei apimtis – galima tik stebėtis „Skatulės“ meistrų sugebėjimais bei per ilgus metus įgyta patirtimi.

Pabaigoje pasiteiravus, ar darys paprasčiau kylant aukštyn bortais, jumoro nestokojantis V.Belokopytovas šmaikščiai atsakė: „mažiau reikės kelienais vaikščioti. Sakoma, kad žmonės į bažnyčią eina, o meistras turi keliais eiti, kol ją pastato.“

Komentarų nėra, būk pirmas. "Ekspedicijos laivas jau turi pirmą borto lentą  "

Parašykite komentarą

Jūsų elektroninio pašto adresas nebus rodomas


*